Tillgänglighet Norrköping Go

Norrköpings Kommun står bakom Norrköping Go. Det är viktigt för oss att så många som möjligt ska kunna använda den. Den här sidan beskriver hur appen uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, eventuella kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.

Hur tillgänglig är appen?

Vi är medvetna om att delar av Norrköping Go inte är helt tillgängliga. Läs mer under rubriken Innehåll som inte är tillgängligt.

Vad kan du göra om du inte kan använda delar av appen?

Om du behöver information från appen som inte är tillgängligt för dig, kan du meddela oss. Du kan också ringa oss på 011-15 00 00.

Rapportera brister i appens tillgänglighet

Vi strävar hela tiden efter att förbättra appens tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, meddela oss så att vi får veta att problemet finns.

Tillsyn

Myndigheten för digital förvaltning har ansvaret för tillsyn för lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du inte är nöjd med hur vi hanterar dina synpunkter kan du kontakta Myndigheten för digital förvaltning Länk till annan webbplats. och meddela det.

Teknisk information om appens tillgänglighet

Den här appen är delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.

Innehåll som inte är tillgängligt

Problem vid användning om du har nedsatt syn

  • Textstorleken är liten och svår att se för personer med nedsatt syn, men textstorleken går att ändra genom enhetens inställningar (dynamisk text).
  • Vissa element, som exempel etikett-texten på kartan kan inte förstoras genom att ändra textstorleken.
  • Det finns färger som har dålig kontrast och kan vara svåra att att urskilja för personer med nedsatt färgseende.

Problem för användare med nedsatt finmotorik

  • Vissa element som till exempel knappnålar på kartan är små och svåra att klicka på.
  • Kartan i applikationen kräver att man använder två fingrar för att zooma in och ut i
    kartan.
  • Appen går inte att styra med tangentborget i iOS.
  • Applikationen går att använda i landskapsläge, men då försvinner information på vissa ställen, vilket i princip gör appen obrukbar.

Problem vid användning av skärmläsare

  • Applikationen fungerar dåligt med skärmläsare (VoiceOver i iOS). Knappar läses inte upp som knappelement, så man vet inte vad som är klickbart och inte.
  • Element ligger ofta inte i en logisk ordning. I kartan läses punkterna bara upp som
    ”knapp” utan något specifikt namn.

Vi jobbar ständigt med att åtgärda det innehåll som inte är tillgängligt.

Så har vi testat appen

Vi har med hjälp av byrå granskat appen, dels manuellt och dels via hjälpmedel som Xcode och motsvarande.

Senaste bedömningen gjordes 10 december 2022.

Appen lanserades den 5 augusti 2020.

Dela gärna sidan
Hjälpte den här informationen dig?
Uppdaterades senast 14 december 2022