Fokus på- NELINS Café & Conditorier

Publicerad: 25 mars 2022

På NELINS café i city finns plats i solen för en god kopp kaffe. Foto: Charlotte Strömwall

Både kejsare och kungligheter har fått olika bakverk uppkallade efter sig som till exempel kejsar Napoleon och kung Gustav Adolf som fått namnge bakelser och kung Oscar II en hel tårta. Men att ”vanliga” människor får namnge bakverk är nog mer sällan, Kristina Stolt är dock en av dem – Kristinabullen bär hennes namn sedan dagen hon fyllde 10 år.

Gösta Stolt halkade in i bageribranschen efter kriget. I början bestod arbetsuppgifterna framförallt av att skrapa plåt, men han lärde snabbt fler avancerade uppgifter och efter ett antal år blev han sugen på ett eget konditori. 1965 köpte Gösta Stolt och hans fru Kerstin konditoriet på söder och började tillsammans bygga upp verksamheten.

På den tiden var det mycket ljust sött bröd och söndagstårta kunderna som ville ha. En produkt som funnits med sen starten är tekakan med den speciella ovala formen. Formen fick den för att passa på en av deras större kunders assietter och så har den populära tekakan förblivit. Det är fortfarande en storsäljare – varje dag säljer de mellan 400 och 700 stycken.

Kristina Stolt klev in i bolaget som 22-åring 1986. När sedan föräldrarna drog sig tillbaka vid millennieskiftet ville hon göra eget avtryck – hon tog en ekonomikurs och satte upp mål och en vision för företaget. Det hela ledde till att hon idag har 20 anställda på tre olika adresser i Norrköping.

Etablering i city

Att etablera sig i city var inte givet och det första läge de hamnade på fungerade mindre bra. Det blev extra tydligt när de flyttade till de nuvarande lokalerna på Hötorget – försäljningen dubblerades dag ett.

- Det visar på hur viktigt det är att finnas där det finns ett flöde av människor. Det har varit en lärorik men lite läskig resa och det är skönt när alla bitar lägger sig på plats, säger Kristina.

Även om pandemin inte gick helt obemärkt förbi är Kristina tacksam över att de inte blev hårdare drabbade. ”Team NELINS”, som de ibland kallar sig, har gått stärkta ur pandemin. De har skapat en starkare laganda och sammanhållning och ett ökat fokus på problemlösning och effektivisering. Även om det finns olika personligheter i laget drar alla åt samma håll.

Att omge sig med goda medarbetare är också en av de viktigaste faktorerna för att ett företag ska fungera bra. Det är även viktigt att värna det personliga mötet. I det kan du bättre förstå vad din kund faktiskt vill ha för att bli nöjd.

- Vi följer inte med i ”matmodets” alla svängningar utan håller oss till en klassisk linje med en del modernare inslag. Det är vi bra på och så kommer vi fortsätta att jobba, slår Kristina fast.

Kristina trivs på jobbet – ett konditori är en positiv miljö att befinna sig i, det luktar gott och kunderna är glada – de kommer ju för att köpa något gott, kanske för att fira något. Men nu undrar man ju förstås vilket bakverk som är Kristinas favorit?

- Om jag själv får välja blir det nog en nybakad kanelbulle, och den ska fortfarande vara lite ljummen…, säger Kristina och skrattar.

Tips från NELINS Café & Conditorier

  • Värna om din yrkeskunskap och ditt hantverk oavsett bransch
  • Ha roligt på jobbet – gör det du tycker är roligt
  • Ge aldrig upp

Fakta NELINS Café & Conditorier

Ägare: Kristina Stolt

Bransch: Konditori/Bageri

Antal anställda: 20

Nelins Café & Conditorier (facebook.com)

Nelins Café & Conditorier (@nelinscafeconditorier) • Foton och videoklipp på Instagram

Kristina Stolt

Dela gärna sidan
Uppdaterades senast 6 april 2022