Fokus på- Charkman

Publicerad: 28 oktober 2021
Kjell och Charlotte Pettersson framför en av Charkmans varubilar.

Kjell och Charlotte Pettersson framför en av Charkmans varubilar.

Charkman har en lång företagartradition genom fyra generationer. Företaget har varit i familjens ägo sedan Per-Olof Kull startade upp i slutet av 1950-talet. Det mesta pekar på att det kommer att fortsätta så!

Det är idag Charlotte Pettersson, Per-Olofs sondotter, och hennes man Kjell som driver Charkman tillsammans med två av sina fyra barn.

När Charkman flyttade in på Hospitalsgatan 1993 hade de 9 anställda och en omsättning på 15 miljoner, under åren har de vuxit i en balanserad takt och har idag 18 anställda och en omsättning på 55 miljoner. Det var till och med så under en period att företaget växte helt utan marknadsföring och de hade fullt upp med att bara ta emot beställningar.

- Nöjda kunder ger ringar på vattnet och nya kunder strömmar till, så något måste vi väl göra rätt, säger Kjell med glimten i ögat.

Mer än 1000 ton per år

Under de tre varumärkena Charkman, Östgötagris och Östgöta naturbeteskött levereras varje vecka 20-25 ton köttprodukter till offentlig verksamhet som skolor och äldreboenden, samt till butiker i södra Sverige.

De stora volymerna går till offentlig verksamhet och man levererar till alla kommuner i Östergötland, utom just Norrköping i dagsläget, samt till Västerviks och Nyköpings kommuner.

I början arbetade de endast med styckning och prismärkning, med tiden har dock utbudet ökat med fler produkter, ett exempel är rimmat fläsk. Men det var när de började hantera kött för grillen som den stora volymökning kom, och den största produkten idag är just marinerade revben eller som man säger på fackspråk – kamben.

Charkman började arbeta med närproducerat för ungefär 20 år sedan och slutade i samma veva med importerat kött. Omställningen var kostsam för företaget och man var långt ifrån säker på att det skulle fungera fullt ut. Men efterfrågan på just närproducerat har ökat år efter år och många vill också veta exakt från vilken gård köttet kommer så det gårdsmärkta köttet ökar konstant i volym. Många av kommunerna är noga med att köttet till och med kommer från gårdar i närområdet.

- Kanske har människor blivit än mer intresserade av att veta varifrån maten kommer under den pandemiperiod vi just genomlevt, funderar Kjell och Charlotte.

Flera av de mindre kommunerna ser ett värde i att kunna ta med skolbarnen ut till gården som levererar det kött som barnen får till lunch. Det händer också att Kjell är ute på skolor och föreläser om hur kött framställs.

Familjen Pettersson brinner för närproducerat och vill ytterligare förädla produkterna utifrån ett hållbarhetstänk. De vill också fortsätta att växa i lagom takt och hoppas kunna bygga nya mer effektiva lokaler att flytta in i så småningom. Där vill de skapa hållbarhet på alla tänkbara sätt, som till exempel sätta solceller på taket som kan förse verksamheten med kyla på sommaren och värme på vintern. De vill också hitta andra hållbara lösningar, till exempel inom transport.

- Med hjälp av tillväxtverket kunde vi utveckla en automationskedja som underlättat mycket i verksamheten och vi planerar för fortsatt utveckling, berättar Charlotte med stor inlevelse och fortsätter:

- Men just nu ser vi fram emot alla leveranser till årets julbord – förberedelserna har redan börjat!

Tips från Charkman:

- Våga satsa och vinn!

Fakta om Charkman:

Ägare: Charlotte och Kjell Pettersson

Bransch: Livsmedelsindustri

Antal anställda: 18

Kontakt: 011-165980, info@charkman.se
www.charkman.se

Facebook

Instagram

Dela gärna sidan
Uppdaterades senast 1 december 2021