Ny satsning ska få norrmännen att upptäcka Norrköping

Publicerad: 17 oktober 2022
Kollage med bilder från alla fem städerna

Många höjde på ögonbrynen när fem grannstäder marknadsförde varandra. God grannsämja har dock visat sig vara ett framgångsrecept. Med ett hedersomnämnande från Placebrander of the Year i ryggen fortsätter grannsamarbetet med en gemensam kampanj, i Norge.

Kampanjen ”Nyfiken på grannen” där Västerås, Norrköping, Linköping, Örebro och Karlstad marknadsför varandra lanserades sommaren 2020. Kampanjen gick i sociala medier och responsen blev över förväntan. Efter två år av att marknadsföra städerna till varandras invånare är det nu dags att ta nästa steg, och siktet är inställt på grannlandet Norge.

– Norge är en internationell närmarknad som vi ser kommer ha en stor betydelse för oss som resmål framöver bland annat på grund av det ökade intresset för hållbart resande. Därför känns det roligt att vi fortsätter det här modiga samarbetet när vi nu har identifierat möjligheten att utveckla arbetet mot den norska marknaden. Tillsammans blir vi starkare både genom samarbetet i sig men även som reseanledning till Sverige.” berättar Maria Östling, Karlstads kommun.

Med en gemensam Facebook-kanal, digital annonsering och PR ska grannarna väcka nyfikenhet och öka norrmännens kännedom för städerna. Det handlar om att lyfta allt från de kända attraktionerna till mer okända, härliga upplevelser som städerna har att erbjuda. Kampanjen, med namnet ”Nysgjerrig på Sverige?”* drar i gång under vecka 41 och sträcker sig över ett år.

– Det här är ett unikt samarbetsprojekt där vi är fem städer representerade som vågar prova oss fram. Vi gör det här på egen hand och tillsammans har vi i våra organisationer olika marknadskompetenser som vi nu får möjlighet att kombinera vilket är ett otroligt givande arbetssätt. Vi är väldigt spända på att se hur norrmännen tar emot kampanjen nu när vi drar i gång, säger Sofia Favaro, projektledare, Visit Västerås.

För Norrköping och Linköping passar valet av närmarknad särskilt bra.

– Linköping och Norrköping har under åren varit lite av en blind spot hos norrmännen om man tittar på gästnattsstatistiken och jämför med t.ex. Örebro och Karlstad. Linköping har en hyfsat jämn fördelning av nordbor gällande gästnätter, så samarbetet innebär förstås massor av potential, säger Jörgen Nilsson, ansvarig besöksnäring, Visit Linköping & Co.

–  I Norrköping har vi Kolmården som framförallt har lockat många finska besökare till Norrköping genom åren. Men vi vet ju att Norrmännen gillar Sverige, även om de inte riktigt hittat ner till oss i Östergötland ännu. Men nu går vi samman med ambitionen att ändra på det, säger kommunalråd Reidar Svedahl (L), Norrköpings kommun.

Kampanjen är ett samarbete mellan destinationsorganisationerna Visit Karlstad, Visit Linköping, Norrköpings kommun, Visit Västerås och Visit Örebro.

Facebooksidan “Nysgjerrig på Sverige”:https://www.facebook.com/nysgjerrigpasverige

*översättning: Nyfiken på Sverige?

Dela gärna sidan
Uppdaterades senast 17 oktober 2022