Väcker nyfikenhet för Norrköping

Publicerad: 21 juli 2020

Näringslivet i Norrköping har stått inför stora utmaningar under våren. Pandemin har begränsat företagarnas möjligheter till tillväxt och utveckling. Norrköpings kommun arbetar med flera delar för att stötta näringslivet. I dagarna har en infopunkt placerats vid Kolmårdens djurpark där fyra feriearbetare och personal från kontaktcenter finns behjälpliga för att berätta om Norrköping. Syftet är att väcka intresset för Norrköping och stärka besöksnäringen.

Under rådande läge väljer många svenskar att hemestra eller svemestra. Norrköpings kommun har gjort flera satsningar för att uppmärksamma vad som finns att tillgå i Norrköping under sommaren. Till infopunkten kommer det frågor från besökare som känner till djurparken väl men kanske inte vet så mycket om Norrköping.
– Det är främst när besökarna är på väg hem som de stannar till och ställer frågor om Norrköping. Ofta är det barnfamiljer som nyfiket undrar vad som finns att göra för både barn och vuxna. Då brukar vi tipsa om våra museer, lekparker och naturen, berättar Hannes Abrahamsson, kommuninformatör på kontaktcenter.

Norrköpings företagare anpassade sig snabbt efter den nya vardagen. Olika former av lösningar kom fort på plats för att rätta sig efter det nya normala.
– För Norrköpings besöksnäring finns det ett stort värde i att försöka få fler besökare i Kolmården att förlänga sin vistelse i vår kommun. Kolmården är en plats som drar besökare från hela Sverige och är därför en bra ingång till att berätta mer om Norrköping, säger Reidar Svedahl (L), kommunalråd och ordförande i samhällsplaneringsnämnden.

Infopunkten vid Kolmården kommer att stå kvar och vara bemannad fram till och med den 24 juli.

Dela gärna sidan
Uppdaterades senast 21 juli 2020